۲
 
به بهانه ی هفته معلم

سرگردانی در مسیر انبیا!

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۷
Share/Save/Bookmark
 
آیا نسل فارغ التحصیلان دیپلم ما صاحبان دانایی و ایمانند؟ آیا معلمان ما نخست در خودسازی های خویش موفق به ساختن بناهای مستحکمی از اعتماد بنفس و امید و نشاط و سلامت روحی شده اند تا توانسته باشند همان ها را به نسل فارغ التحصیلان مدارس انتقال دهند؟ این نسل آیا عمیق اندیش و روشن بین و با اراده اند؟ و آیا اهدافی بزرگ دارند و کم هزینه و پرفایده می باشند؟
 
گروه فرهنگی راهکارنیوزــ زهرا کیایی: در بحبوحه ایام و گذر زمان و دست و پنجه نرم کردن با دغدغه های شخصی و کاری؛ گاه اهداف رنگ می بازند و یادمان می رود به چه منظور کلید آغاز کاری و حرکت در راهی را زده ایم. این فراموشی خاصیت ذهن آدمیست و تنها راه آن تذکر و یادآوری مدام است.

هفته معلم با همه سر و صداها و حواشی مثبت و منفی آن و انتظارات اجابت شده و اجابت نشده ی معلمان گرامی، فرصتی بکر جهت آن است تا معلمین عزیز بار دیگر در عمق اهداف شغلی کند و کاو کنند که آنرا شغل انبیا می نامند! بر جمله "معلمی شغل انبیاست" عمیق تر بیاندیشند و آنان که هماره عمیق اندیشیدند به یادآوری نتایج اکتسابی خویش بپردازند.

امام خامنه ای در نهایت ایجاز و زیبایی در هفته گذشته این اهداف را چنین بیان نمودند: " هدف معلم تولید یک نسلی با خصوصیات دانایی، ایمان، اعتماد بنفس، امید، نشاط، سلامت جسمی و روحی، روشن بین، با اراده، کم هزینه و پرفایده است"

هفته معلم فرصتی مناسب جهت خودارزیابی معلمین در طول یکسال و نیز خودارزیابی نظام آموزش و پرورش در طول سالی که گذشت و نیز دستاورد تمامی 35 سال خود است تا بر روی محوری از یک تا 100 علامت گذاری کند که در کجای مسیر است و تا هدف مورد نظر به چه میزان فاصله دارد و آیا اصلاً در مسیر است یا اینکه از خط ریلی خارج شده است و عنقریب است که سرنوشت مسافرانش را به بازی بگیرد!

آیا نسل فارغ التحصیلان دیپلم ما صاحبان دانایی و ایمانند؟ آیا معلمان ما نخست در خودسازی های خویش موفق به ساختن بناهای مستحکمی از اعتماد بنفس و امید و نشاط و سلامت روحی شده اند تا توانسته باشند همان ها را به نسل فارغ التحصیلان مدارس انتقال دهند؟ این نسل آیا عمیق اندیش و روشن بین و با اراده اند؟ و آیا اهدافی بزرگ دارند و کم هزینه و پرفایده می باشند؟

امام خامنه ای فرمودند: " در این دستگاه آن نقطه محوری و میاندار و علم دار که دیگران باید تدارکات او را فراهم کنند معلم است". اگر پاسخ معلمان و مسئولین نسبت به سوالات بالا در خود ارزیابی هایشان نمره ای پایین تر از 50 از 100 باشد! عمیقاً باید نگران بود! و البته باید بگوییم که متأسفانه در دید ناظری بیرونی نمره ای پایین تر از 50  به سیستم آموزش و پرورش و با احترام به معلمان گرامی به بسیاری از معلمان داده خواهد شد! اما علت چیست؟

علت را نخست باید در سیستم آموزش وپرورش جستجو کرد که خود بر نمره های اکتسابی از سوی معلمان تأثیری قابل تأمل و عمیق دارد. سیستمی کهنه و رو به عقب! ارزیابی هایی خشک و روتین و بخش نامه هایی که سلسله وار از وزارت تا به نقاط اجرایی بدنه آموزش و پرورش تنها جهت اجرایی صوری و رد کردن گزارش هایی ابتدایی صادر می شود و نه تلاشی کیفی و خلاق و پویا !

در این سیستم حتی معلمان تمایلی برای رقابت جهت انتخاب شدن به عنوان معلم نمونه ندارند! زیرا با احترام به معلمان نمونه منتخب که قطعاً از جمله دلسوزان و زحمت کشان این سیستم هستند؛ این معلمان نیز با ملاک هایی کمی و صوری انتخاب می شوند و نه ملاک هایی کیفی! در این سیستم معلم به هر میزان که خشکتر، مطیع تر، بخش نامه مدارتر بهتر، و به هر میزان که کیفی گراتر، خلاق تر، آرمان گراتر، پرکارتر و دلسوزتر باشد با نهایت بی رحمی از دایره سیستم به بیرون سوق داده می شود! مسئولین آموزشی بدانند یا ندانند دلمردگی حاکم در میان معلمان نگران کننده است و اجرای یکپارچه سند آموزش و پرورش برای ایران 1404 چنانکه مطالبه مقام معظم رهبری است با چنین روندی با مشکلات جدی مواجه است!

یکی از معلمان که سخنانش برایم عجیب نبود و تازگی نداشت چنین عنوان می کرد: " من چرا باید وقت و انرژی و خلاقیت خودم را در سیستمی بگذارم که برایش پویایی معلم و عدم پویایی او هیچ تفاوتی ندارد! ترجیح می دهم ایده هایم را در محیط خانواده یا در محیطی استفاده کنم که برای مدیرانش پویایی و خلاقیت ارزشمند باشد"

چنین سیستمی نه تنها نمی تواند معلمانی سلامت از لحاظ روحی و جسمی، دانا، پرنشاط و امیدوار، با انگیزه و اعتماد بنفس و روشن بین و با اراده داشته باشد بلکه کسانی را که با این ویژگی ها وارد سیستم می شوند یا تبدیل به عناصری خنثی و بی انگیزه خواهد کرد و یا آنکه به بیرون سیستم هدایت می کند! و آنگاه از معلمانی با این خصوصیات چگونه می توان انتظار تربیت نسلی با ویژگی هایی داشت که امام خامنه ای به عنوان هدف "تولید نسلی" معلم از آن یاد می کند!

از سوی دیگر معلمین گرامی نیز ساخت قدیمی در حال تخریب آموزش و پرورش را علتی می دانند بر نارسایی های آموزشی و اندکی تأمل را بر آنچه که در همین سیستم می توانند انجام دهند دریغ می دارند! سوال این است:  اگر همه آنچه  را که در سیستم باید باشد به نقطه صفر برسانیم! وظیفه معلمی که شغل انبایست را چگونه می توان توجیه کرد! مگر نه این است که انبیا در محیط هایی سراسر جهل و بی تمدنی ظهور کردند و با همه ناراستی ها مبارزه کردند و مزدی از مردمان طلب نمی کردند بلکه تنها از خدا مزد می خواستند؟! معلم در راه انجام این رسالت خطیر آیا در حال انجام وظایف محوله ی خویش است و یا آنکه با عنوان کردن اعتراض هرچند به حق ضعف سیستم ، خود نیز همان کار را انجام می دهد که سیستم در حال انجام آن است و حلقه ای می شود از حلقه های تخریب؟!

امروز نمی توانیم چشمان خود را بر ظهور نسلی ببندیم که فارغ از نوجوانانی ژرف اندیش و صاحب خصیصه های مورد نظر رهبری (که قطعاً تربیت شده در زیر دست معلمانی هستند که در همان سیستم ژنده پوش به دور از انتظار تشویق و پاداشی که هرگز نسیب آنان نشده و سیستم همواره نسبت به آن بی توجه و حتی متخاصم بوده است؛ فعالیتی پیامبرگونه و باچشم داشت مزد تنها از خالق هستی داشته اند!) پرهزینه  و پرتوقع و کم سود ، کم امید و کم نشاط و کم اراده و کم اعتماد به نفس است که می توان آثار آن را حتی در صورت ها و لباس های دختران و پسران این سرزمین دید!

چه کسی پاسخگوی آسیب های وارده به نسلی است که وارثین شجاع ترین و پاک ترین مردان و زنان جامعه انسانی در سرزمین ایرانند؟! و چه کسی پاسخگوی این غفلت در پیشگاه امام و شهداست؟! در دعای ماه رجب از خدا می خواهیم که ما را به هدایت هدایت شدگان و تلاش تلاشمندان توفیق دهد و از غفلت غافلان دور سازد که این ها اگر محقق شود برای سعادتمندی ما کافی است (نقل به مضمون از سخنان امام خامنه ای دردیدار معلمان)

و سخن را با کلام امام خامنه ای به پایان می بریم که فرمودند:" آموزش و پرورش، کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است؛ آینده ی کشور و آینده ی دنیای ما به تلاش امروز آموزش و پرورش وابسته است و ما هیچ کجای دیگری را به حساسیت این ارگان نداریم! نقشی که معلم می تواند در اثرگذاری فکری و روحی بر کودک امروز ما و مرد و زن آینده ی ما داشته باشد بی بدیل و بی نظیر است و نه محیط و نه حتی پدر و مادر چنین نقشی ندارند!"
 
کد مطلب: 19199
 


 
 
Ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۲-۱۷ ۲۱:۵۶:۴۸
ضمن تشکر از یادآوریهای روشن که دغدقه های دلسوزان نظام بوده و هست .درکنارش دغدقه های فکری این قشر محترم که تربیت فرزندان این خاک وبوم در دستان آنان است خوب است دولت محترم توجه معیشتی ویژه ای را داشته باشند تا بلکه رضای خدا هم محقق گردد گرچه معلمین ما امروز ازقشر زحمتکش وبااعتقادقلبی وارد این مجموعه گشته انذ.پیروزی ملت مسلمان وبهبودی وسلامت جامعه آرزوی ما است والسلام (76070)
 
دلسوخته
Romania
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۱:۳۵:۲۰
سرکارخانم کیایی از توجه شما به سخنان مقام عظمای ولایت و دغدغه خاطر شما برای تربیت نسلی که پرفایده و پر نشاط و ...... باشند قابل تحسین و مورد تایید است و متشکرم ولی معلمان هم مثل دیگر اقشار جامعه انسانی با ظرفیت های متفاوت هستند نیازمند توجه مسولان به مطالباتشان هستند نیازهایی چون مسکن و پوشاک و غذا و...... هستند واز آنها انتطار نداشته باشید که ببینند همسایه اش تحصیلات هم اندازه او را ندارد،سابقه او را ندارد،ولی دو برابر او حقوق میگیرد و چیزی نگوید ؛ معلم عصمت ندارد و بنده ای چون بنده های دیگر خداست پس انتطار بیش از اندازه از او نداشته باشیم (من معلم نیستم ولی عبد معلمانی هستم که در زندگیم حصور داشتند روزشان مبارک) (76073)