درباره "مردان پارسی"

معیار انتخاب

تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۸
Share/Save/Bookmark
 
هنوز هم در میان مردمان عصر جدید که داعیه پیشرفت و مدرنیته دارند نشانه های تفکرات متحجرانه به چشم می خورد و آن رای دادن به نامزدهایی جذاب تر است. ارمغان ظاهر پرستی و سطحی نگری و بی توجهی به ویژگی های انسانی از تمدن غرب داعیه دار دموکراسی است.ارمغان دموکراسی جذابیت، کاخ های سربه فلک کشیده ای کنار کوخ ها و مرگ کودکان زیر رگبار گلوله هاست. باور کنیم که گوساله سامری از جنس طلا، هنوز مردمان زیادی را مبهوت جذابیت ظاهری خود کرده تا موسی (ع) در تنهایی خویش بر جهل مردمانی که خود را از سعادت محروم می کنند، ناله سر دهد!
 
گروه فرهنگی راهکارنیوزــ زهرا کیایی: مورد علاقه و تایید خدا و پیامبر بود. به عیان بارها دلاوری ها و شجاعت ها و استحکام ایمانش را دیده و شنیده بودند و بارها و بارها سفارش هایی حاکی از بهترین گزینه جانشینی را از زبان خود پیامبر به گوش جان نیوشیدند! مهم تر آنکه همه چیز به گذشته بازنمی گشت، بلکه حال او هر روز بهتر از دیروزش بود! اما سکوتی 25 ساله را پس از پیامبر برگزید تا آن زمان که مردم به اصرار او را بر مسند حکومت نشاندند؛ زیرا تا مردمی نخواسته باشند تأییدات خدا و پیامبرش هم برای حکومت صالحین بر مردم کافی نخواهد بود. این معنای رای مردم است که بیش از 1400 سال پیش، بهترین خدا بر روی زمین را خانه نشین می کند؛ تا آن زمان که مردمی خواسته باشند از زیر حکومت آنانی که در مدیریت نفس خویش وامانده اند تا برسد به مدیریت جامعه، بیرون آیند! و این، تاریخ دموکراسی ایست که ما داعیه دار آنیم.

آری! پیش از هرچیز این مردمند که باید به خصوصیات حاکم صالحی که پرچمدار سعادتمندی آنان در دنیا و آخرت باشد آگاه شوند و آنرا برگزینند؛ چرا که کافی نخواهد بود اگر صالحین در میان مردم زندگی کنند اما حاکمین از نگاه مردم خصوصیات دیگری داشته باشند؛ و نتیجه این معادله چیزی جز غربت صالحین و غیبت امام صالحین نخواهد بود.

در ادبیات و تاریخ و فرهنگ بیش از 5000 ساله مردم ایران نیز توصیف رهبران و حاکمان و مبارزان شجاع توصیفی سرشار از صفات انسانی بوده است. تاریخ ایران با نامهایی چون کورش و سربازان نامداری چون سورنا مزین است و در ادبیات غنی ایران نامهایی چون رستم و سهراب و ده ها نام خوشنام دیگر به عنوان الگوهای جوانمردی و ایمان و استحکام و دلاوری، و مورد احترام مردمان خودنمایی می کند. این امر تنها منحصر به گذشته نیست و در عصر حاضر نیز گویا چکیده این تاریخ غنی؛ در قطره قطره خون جوانمردان شجاع خفته در خاک های جنوب و غرب بازنویسی می شود یا در غیرت و حمیت مردان و زنانی چون کوه استوار و پرتلاش در رزمگاه های گوناگون.

راهکارنیوز در این بخش با مبنا قرار دادن ملاک های انسان کامل؛ ضمن بیانی مختصر از خصوصیات انسان منتخب از نگاه امام علی (ع) و نیز بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) به معرفی مردان پارسی می پردازد که نه صرفاً از شهدا، بلکه در زمره زندگانی هستند که در گوشه گوشه این خاک، آرامش و امنیت را با غیرت و ایمانشان در هر عرصه سیاسی، علمی، رزمی و فرهنگی و غیره به ارمغان آورده اند. کم نیستند اساتید زنده ای چون شهریاری ها و روشن ها که جماعت ایرانی عادت کرده با شهادتشان به ستاره بودنشان آگاه شود!

می خواهیم بشناسیمشان، و بر تکرار ظلمی تاریخی نه بر مردان خدا؛ بلکه بر مردمان هشدار دهیم! چرا که این مردمند که در نبود اینان؛ زیر عبای حاکمین ظالم، مسیر شقاوت و فلاکت را در دنیا و آخرت طی میکنند و از رشد و شکوفایی باز می مانند! و "با زور به جهنم خواهند رفت!".

از این کلام بر می آید که امتیاز انتخاب حاکمین توسط مردم امتیازی ارزشمند و در عین حال مسئولیت آور است. چرا که خود با دستان خود شقاوت یا سعادت خویش را رقم خواهند زد. امام خمینی (ره) ضمن اشاره به این امر به بیان خصوصیات منتخب صالح می پردازد اما به شدت از تحمیل و توصیه ابا دارد :" امروز کسی به شما چیزی را تحمیل نمی‌کند، شما آزادید سرنوشت خودتان را تعیین کنید. اشخاصی که نامزد می‌شوند توجه کنید متعهد به اسلام، دارای سوابق خوب، نه شرقی و نه غربی، مسلمان، پیرو احکام اسلام، ملی، دلسوز و خدمتگزار ملت و از خودتان باشد. شما خود انتخاب کنید و از تفرقه بپرهیزید. بنا ندارم کسی را تعیین کنم. سوابق، تعهد به اسلام، خضوع در برابر قانون اساسی و اصل یک‌صدوده را بسنجید و خودتان انتخاب کنید.» (صحیفه امام، ج 11، ص 484) و در جایی دیگر می فرماید: " باید فردی را انتخاب کنید که از طبقه‌ی پایین جامعه باشد و مردم محروم و مستضعف را درک کند تا برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند. از طبقه‌ای باشد که محرومیت و مظلومیت مستضعفان را لمس کرده باشد و حامی و طرفدار آن‌ها باشد. امام علی (علیه السلام) نیز از طبقه‌ی پایین جامعه بودند و سبک زندگی ایشان، رسیدگی به حال محرومان بود". (صحیفه‌ی امام، ج 11، ص 36)و باز می فرماید:" حکومت علوی فردی را انتخاب می‌کند که بیشترین شباهت را به امام علی (علیه السلام) دارد که طرفدار مستضعفین باشد (صحیفه‌ی امام، ج 21، ص 423)؛ کسانی را انتخاب نکنید که اشراف‌زاده و بی‌درد باشند و کوخ‌نشینان را فراموش کنند (صحیفه‌ی امام، ج 17، ص 376).

در تمام این موارد تأکید بر حمایت از مظلومان و پرهیز از اشراف زدگی و کاخ نشینی؛ و تعلق به طبقه پایین جامعه به خوبی به چشم می خورد. پس این ملاکی اساسی در انتخاب حاکم اسلامی یا نماینده و یا هرفردی است که بنای آن داریم سرنوشت خویش را به او بسپاریم. با ملاک قرار دادن این اصل اساسی؛ از انتخاب هر فردی که اندکی بوی اشرافی گری دهد و تعلق بر قشر پورشه نشین داشته باشد پرهیز خواهیم کرد و ساده زیستی را در زمره ملاک های اساسی انتخابمان قرار خواهیم داد.

نکته مهم دیگر توان فرد در مدیریت مملکت درون است. امام تأکید دارد که آنکس که یارای مدیریت مملکت درون را به مدد تقوا ندارد نخواهد توانست مدیریت مناسبی برای مملکت بیرون و سرنوشت مردمان داشته باشد. ایشان در صحیفه نور (ج 12، ص141)  چنین می فرماید:" اگر انسان‌ها توانایی حکمرانی بر خود، یعنی تقوا داشته باشند، می‌توانند جامعه را اصلاح کنند. برخورداری از اخلاق و تقوا داشتن، صفتی است که باید در مورد نامزدها مورد توجه قرار گیرد. کسی می‌تواند بگوید اصلح را انتخاب کرده است که صفت اخلاق و حکمرانی بر خود را در نامزدها بررسی کند و بسنجد کدام یک به تقوا و پیروز شدن بر هوای نفس مسلط‌تر هستند و نیز می‌فرمایند دوست داشتن دنیا مادر همه خطاها به شمار می‌رود". در همین راستا امام علی (ع) در بیان خصوصیات مؤمن می فرماید:" با فقرا بنشیند و با راستان راست باشد و اهل حق را یاری کند ، یاور خویشاوند است و پدر یتیم و شوهر بیوه زنان و مهربان به مستمندان ، در گرفتاری ها آرزوی او کشند و در سختی ها به او امیدوارند ، با نشاط است و خوشرو ، نه عیبجو و ترش رو ، محکم است و فرو خورنده خشم ، خندان لب است و دقیق نظر. با مردم در آمیزد که دانا شود وسکوت کند که سالم ماند و بپرسد که بفهمد و تجارت کند که سود برد ، گوش دادنش به سخن خوب برای بالیدن به دیگران نیست و سخن گفتنش برای زورگویی به دیگران نیست ، خودش از خویش در زحمت است و مردم از او در راحت ، خودش را برای آخرتش به زحمت افکنده و مردم را از شر وآزار خود راحت ساخته ، اگر بر او ستمی شود صبر کند تا خدا برایش انتقام گیرد ، دوریش از هرکه دوری می کند بغض و کناره گیری از آلودگی است و نزدیکی اش به هر که نزدیک میشود ملایمت و مهربانی است ، دوریش برای خود پسندی و بزرگ فروشی نیست و نزدیکی اش برای فریب ونیرنگ نیست بلکه از پیشینیان اهل خیر پیروی کند و خود پیشوای نیکان پس از خود باشد"

شاید این سخن در نگاه اول خنده دار به نظر آید اما واقعیتی غیرقابل انکار است! و آن اینکه در هیچ کجای این سخنان نشانی از ملاک قرار دادن چهره و تیپ و تن صدا و جذابیت نخواهید یافت! و حال آنکه هنوز هم در میان مردمان عصر جدید که داعیه پیشرفت و مدرنیته دارند نشانه های تفکرات متحجرانه به چشم می خورد و آن رای دادن به نامزدهایی جذاب تر است. ارمغان ظاهر پرستی و سطحی نگری و بی توجهی به ویژگی های انسانی از تمدن غرب داعیه دار دموکراسی است و حال آنکه دموکراسی اسلامی از همان ابتدا با پیامبر اسلام آغاز کرد و آنگاه علی (ع) را به عنوان بهترین اسوه برای سعادت بشر برشمرد. ارمغان دموکراسی جذابیت، کاخ های سربه فلک کشیده ای کنار کوخ ها و مرگ کودکان زیر رگبار گلوله هاست. باور کنیم که گوساله سامری از جنس طلا، هنوز مردمان زیادی را مبهوت جذابیت ظاهری خود کرده تا موسی (ع) در تنهایی خویش بر جهل مردمانی که خود را از سعادت محروم می کنند، ناله سر دهد!

سخن کوتاه می کنیم و تأکید داریم شرایط امروز جهان و ایران در عرصه حکومت داری و حاکمین، ما را بر لزوم بازخوانی خصوصیات الگوی انسان کامل و معیار جهت حاکمیت و معرفی آنان محکوم می کند و از اینرو در این ستون زین پس شاهد معرفی این بزرگان، با ملاک قرار دادن اصول بالا و سایر ویژگی هایی که می توان در صحیفه امام و کلام امیر المومنین علی (ع) بازیافت، خواهیم بود.

در همین راستا استقبال خواهیم کرد که مخاطبین گرامی، مردان پارسی گمنام را به ما معرفی کنند تا در این ستون به معرفی آنان بپردازیم و اینگونه قدمی هرچند کوچک در راه زمینه سازی جایگزینی نسلی از مردان و زنان بزرگ در امر حکومت داری برداریم.
 
کد مطلب: 19575