پایگاه خبری راهکارنیوز - آخرين عناوين فرهنگ و هنر :: نسخه کامل http://www.rahkarnews.ir/art Thu, 25 Apr 2019 22:16:12 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal1/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری راهکارنیوز http://www.rahkarnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری راهکارنیوز آزاد است. Thu, 25 Apr 2019 22:16:12 GMT فرهنگ و هنر 60 دلاوری که جهان را متعجب کرد http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21780/دلاوری-جهان-متعجب راهکارنیوز: اقدام شهید منصور ستاری برای حفاظت از کشتی های تجاری و نفتکش ها در دوران دفاع مقدس موجب تعجب جهان شد. در روزهای دفاع مقدس بزرگ ترین مشکل کشورمان فروش نفت و حفظ معیانات نفتی از دست حمله نظامی نیروهای بعثی صدام بود. از آنجا که فروش نفت برای کشور بسیار ضروری و منبع تأمین اعتبار ارزی و ریالی برای امور جاری و نیز نیازمندی‌های جنگ تحمیلی بود، دشمن بعثی و حامیان او از جمله امریکا، به شدت سعی داشتند تا با انهدام کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در روند تجارت بین‌المللی ایران اخلال کنند. شهید ستاری با آگاهی از هدف‌های خصمانه و تخریبی دشمن، به ایجاد شبکه‌های به هم تنیده پدافندی و گشت همیشگی هواپیماها مصمم شد. او با اسکورت کامل و دفاع مستمر و جانانه نیروی هوایی از این منابع حیاتی، جهان را به تعجب واداشت. در طول جنگ تحمیلی، حفاظت از این منابع اقتصادی، از اقدامات و جانفشانی‌های عقابان تیزپرواز و کارکنان پدافندی نیروی هوایی، با فرماندهی و مدیریت این شهید بزرگوار بود. نگهداری مجتمع پتروشیمی بندرامام، حفاظت از میدان گازی کنگان و مواردی نظیر اینها یادآور اقدامات و جانفشانی‌های عقابان تیزپرواز و پرسنل پدافندی نیروی هوایی تحت فرماندهی و مدیریت این بزرگوار همیشه به یادماندنی است. خارک؛ خاری در چشم دشمن یکی از ابتکارهای مؤثر رزمندگان و کارکنان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از جزیره خارک و در طول جنگ که بر اثر مهارت و سطح آموزش بالای آنها حاصل شده بود، انهدام موشک‌های رها شده از هواپیماها و بالگردهای عراقی به سمت مناطق و نقاط آسیب‌پذیر بود. این در حالی بود که ایران در زمان جنگ، سامانه‌های پدافند هوایی ضدموشک در اختیار نداشت. این ابتکار در مقابل موشک‌های عراقی نیز به کار گرفته شد و موفقیت‌آمیز بود. پدافند هوایی در سال‌های جنگ، سبب آرامش خاطر در کارکنان شرکت نفت بود و این اطمینان خاطر، همچنان برقرار است.. این ابتکار عمل ها و فداکاری‌ها باعث شد تولید نفت در طی سال‌های جنگ تحمیلی حتی لحظه‌ای متوقف نشود و آرامش و امنیت حال حاضر کشور مدیون این فداکاری‌ها و رشادت‌هاست. بنا به ادعای عراقی‌ها در شش ماهه اول سال 1364 بیش از 800 پرواز جنگی به قصد انهدام تأسیسات نفتی خارک انجام شد. در همین هنگام (24/5/64) صدام مدعی یکسان شدن جزیره خارک با خاک می‌شود که با توجه به ادعاهای قبلی صدام در خصوص انهدام کامل جزیره خارک، این مسئله از سوی امام امت به سخره گرفته می‌شود و امام (ره) در این خصوص می‌فرمایند: «مگر صدام قبلا نگفته بود که جزیره خارک را نابود کرده است؟ چیزی که نابود شده که دیگر نیازی به نابودی مجدد ندارد...». در این میان آنچه که غیرقابل انکار است عملکرد بسیار خوب پدافندهوایی به فرماندهی و ابتکار عمل شهید ستاری در دفاع از جزیره خارک است. امیرسرلشکر منصور ستاری در 15 دی 1373 در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. ]]> فرهنگ و هنر Sun, 10 Sep 2017 16:32:12 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21780/دلاوری-جهان-متعجب وحشتناک‌ترين قبرستان‌هاي دنيا + تصاویر http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21672/وحشتناک-ترين-قبرستان-هاي-دنيا-تصاویر راهکارنیوز: قبرستان‌ها و آرامگاه‌ها براي اکثر مردم به عنوان مکانهايي ترسناک و غيرعادي شناخته مي‌شوند. با توجه به اينکه اين مکانها مربوط به مرگ و دنياي ناشناخته پس از آن هستند، طبيعيست که داستانهاي وحشتناک زيادي در مورد فعاليت‌هاي اشباح و ساير موجودات و اوهام ترسناک در آنها رواج داشته باشد. اما به جز داستانهايي که وجود دارد، برخي از قبرستانها به دليل دکوراسيون عجيب، معماري خاص و تاريخچه‌اي که دارند فضاي رازآلودي را به وجود مي‌آورند که براي بسياري از افراد بسيار وحشتناک به نظر مي‌رسد. 10-قبرستان چامولا قبرستان چامولا (Chamula) که در روستاي سن خوان چامولا در جنوب ايالات چياپاس مکزيک قرار دارد در دهه 60 ميلادي به عنوان يک کليساي کاتوليک ساخته شد، اما از زماني که کشيش رسمي اين کليسا آن را ترک کرده است هيچ مراسم رسمي‌اي در آن برگزار نشده. به جز مواقع محدودي که کشيش روستاي همسايه به اين کليسا مراجعه مي‌کند، شمن‌ها (جادوگران محلي) از اين فضا براي ارائه محصولات و راهنمايي‌هاي خود استفاده مي‌کنند. مراسمات شفابخشي نيز در اين مکان برگزار مي‌شود و مرغ‌هاي قرباني شده در گوشه و کنار اين قبرستان ترسناک به وفور يافت مي‌شوند. 9- قبرستان ساحره‌ها قبرستاني که در مناطق کوهستاني نزديک به جاده برادرتون در ايالت تنسي آمريکا قرار دارد استمپس نام دارد، اما به دليل وجود ويژگي‌هاي عجيبي مثل تکه سنگ‌هاي چادر شکلي که براي سوزاندن مرده‌ها از آن استفاده مي‌شود و سنگ قبرهايي که اشکال ستاره مانند يا پنج ضلعي در آنها ديده مي‌شود، به قبرستان ساحره‌ها شهرت دارد. برخي از افراد محلي ادعا مي‌کنند که آقاي استمپس که اين قبرستان را ايجاد کرده از يک پنج ضلعي به عنوان امضا استفاده مي‌کرده است و به همين دليل از اين نشان‌ها در اين گورستان استفاده مي‌شود. البته اين افراد هيچ توضيحي براي حيوانات قرباني شده مختلفي که در اين قبرستان ديده مي‌شود ارائه نمي‌کنند! 8- آرامگاه سنت لوئيس آرامگاه شماره يک سنت لوئيس که در سالهاي 1780 در ايالت نيو اورلئان آمريکا احداث شده قديمي ترين و ترسناکترين قبرستان اين ايالت بوده و هنوز هم همه ساله افراد زيادي در آن به خاک سپرده مي‌شوند. به دليل سفره آبي که در زير اين قبرستان وجود دارد و نزديک به سطح زمين است، مردگان در دخمه‌ها و يا طاقهايي بر روي سطح زمين قرار داده مي‌شوند که فضاي ترسناکي را به وجود مي‌آورد. معمولا بازديدکنندگان ترجيح مي‌دهند که به تنهايي وارد اين آرامگاه نشوند. 7- قبرستان قديمي يهوديان قبرستان قديمي يهوديان در منطقه Josefov در پراگ، پايتخت جمهوري چک قرار دارد. اين آرامگاه که در منطقه يهودي نشين پراگ واقع شده از اوايل دهه 15 ميلادي مورد استفاده قرار گرفته و به اين دليل که طي اين سالها افراد زيادي بر روي يکديگر به خاک سپرده شده‌اند، داستانهاي زيادي در مورد آن وجود دارد. تخمين زده مي‌شود که 12 هزار سنگ قبر در اين آرامگاه وجود دارد و تاکنون بيش از صد هزار نفر در آنجا به خاک سپرده شده‌اند. گزارش‌هاي متعددي مبني بر ديده شدن روح يا فعاليت‌هاي عجيب در اين قبرستان منتشر شده است. 6- آرامگاه سن ميشل اين قبرستان که نام اصلي آن Cimitero di San Michel است در جزيره سن ميشل در ونيز ايتاليا قرار دارد. در اوايل قرن 19 ميلادي پس از اينکه ناپلئون ونيز را به تصرف خود در آورد، دفن مردگان در بافت اصلي تاريخي شهر ممنوع شد، به همين دليل مردم براي خاکسپاري بستگان خود به جزيره سن ميشل مراجعه کرده و اين جزيره را به گورستاني بزرگ تبديل کردند. مراسم خاکسپاري و انتقال اجساد به اين جزيره با قايق‌هاي مخصوص ونيزي (Gondola) انجام مي‌شد. حتي امروزه نيز افراد مي‌توانند قبرهاي اين جزيره را به مدت 10 سال اجاره کرده و مردگان خود را در آن خاک کنند. ايده جزيره‌اي که تماما متعلق به مردگان باشد قطعا ترسناک است. 5- آرامگاه رکوله‌تا اين آرامگاه معروف در منطقه رکوله‌تا (Recoleta) بوئنوس آيرس، پايتخت آرژانتين قرار داشته و به عنوان يکي از مهمترين مناطق گردشگري اين شهر توريست‌هاي زيادي را به سمت خود جلب مي‌کند. دروازه‌هاي نئوکلاسيک اين آرامگاه و ستونهاي يوناني و سرداب‌ها و مجسمه‌هاي هنري بسيار زيبا که داراي سبک‌هاي متنوع معماري است نمونه کاملي از هنر خاکسپاري قرن 19 و 20 ميلادي به شمار مي‌رود. يکي از زيباتري ويژگي‌هاي اين آرامگاه طراحي خيابان مانند آن و پياده رو‌هاي آن است. با اين تفاوت که پياده رو‌هاي اين شهر زيبا براي مردگان طراحي شده است! 4- قبرستان گلادياتور در شهر اِفِسوس (Ephesus) ترکيه قبرستاني وجود دارد به گورستان گلادياتورها مشهور است. جنگجوياني که در ميدان‌هاي مبارزاتي رومي‌ها کشته مي‌شدند در اين قبرستان به خاک سپرده مي‌شدند. باستان شناسان بقاياي 67 مرد 20 تا 30 ساله را در اين محل پيدا کرده‌اند که داراي زخم‌هاي متعددي بودند. گفته شده که اين زخم‌ها بر اثر مبارزه افراد با حيوانات، تبه‌کاران و ساير گلادياتورها به وجود آمده است. اولين بار باستان شناسان با مشاهده تصاوير مربوط به گلادياتورها که بر روي سنگ قبرها کشيده شده بود به تدفين اين افراد جنگجو در اين محل پي بردند. 3- قبرستان شاد اين قبرستان در روستاي ساپانتا کشور روماني واقع شده است. سال 1935 بود که "ائون استان پاتراس” تصميم گرفت تا خاطره شادي از رفتگان بر جاي بگذارد و به همين دليل شروع به حکاکي بر روي چوب‌هاي رنگي‌اي کرد که در آنها معمولا داستان مرگ شخص و يا يکي از خاطرت او به تصوير کشيده مي‌شدند. همچنين قطعه شعري نيز که مربوط به اين فرد بود بر روي اين چوب‌ها نوشته مي‌شد. در قبرستان تصاويري که مربوط به وقايع تلخ، جنگ جهاني دوم و رژيم کمونيست روماني است نيز به تصوير کشيده شده است. پس از مرگ پاتراس، دستياران او بزرگترين و زيباترين سنگ قبر را براي او در اين آرامگاه نصب کردند. 2- دخمه‌هاي کاپوچين مردگان در دخمه‌هاي کاپوچين در سيسيل ايتاليا به شکل ترسناکي نگهداري مي‌شوند، آنها موميايي شده و با لباس‌هاي معمول خود در کنار يکديگر به ديوار تکيه داده شده يا بر روي صندلي و تابوت نگهداري مي‌شوند. امروزه حدود هشت هزار نفر، از ثروتمندان و اشراف زادگان سيسيل گرفته تا راهب‌ها در اين دخمه که از قرن 16 ميلادي مورد استفاده قرار گرفته است وجود دارند. البته روش موميايي کردن اجساد نيز در اين سالها فرق کرده است، مثلا روزالينا لومباردوي دو ساله که در سال 1920 بر اثر بيماري از دنيا رفته است به گونه‌اي موميايي شده که حتي صورت او نيز سالم مانده است. 1-گورستان هايگيت گورستان‌هايگيت يک آرامگاه متعلق به عصر ويکتوريايي است که در يک فضاي 14 هکتاري با درختان بسيار بلند در نزديکي لندن قرار گرفته است. اين قبرستان داراي 53 هزار سنگ قبر بوده و 170 هزار نفر در آن دفن شده‌اند. اين منطقه همچنين به عنوان يک فضاي طبيعي حفاظت شده نيز شناخته مي‌شود. چيزي که اين گورستان بزرگ را ترسناک کرده مجسمه‌هاي فراواني از انسان‌ها، حيوانات و فرشتگان است که نشان از علاقه شديد مردم دوران ويکتوريا به خدايان و تمدن قديم مصري دارد. بسياري از مجمسه‌هاي قديمي اين محل در حال پوسيدگي بوده و نماد تمايل انسان به زوال هستند. البته قبرستان‌هاي ترسناک يا جالب ديگري نيز در گوشه و کنار دنيا وجود دارند. براي مثال قبرستان تجهيزات هوايي در آريزوناي آمريکا يا قبرستان کشتي‌ها در آفريقا از اين دست از گورستان‌هاي جالب دنيا هستند. در پايگاه نيروي هوايي دنيس مونتهن در ايلات آريزوناي آمريکا، بزرگترين گورستان هواپيماي دنيا قرار دارد، اين محل از سال 1925 مقصد نهايي هواپيماها و تجهيزات هوانوردي‌اي بوده که به دلايل مختلف از چرخه‌ي کار خارج شده‌اند و خاطرات تاريخي از جنگ‌هاي جهاني اول و دوم، جنگ سرد و حتي جنگهاي جديد آمريکا را به نمايش مي‌گذارد. در غرب آفريقا نيز در شبه جزيره‌اي که متعلق به آفريقاي غربي و موريتاني است بزرگترين قبرستان کشتي‌ها قرار دارد. اين محل از دهه بيست ميلادي به عنوان جايي براي رها کردن کشتي‌ها مورد استفاده قرار گرفته و تا به امروز حدود 300 کشتي در آن براي هميشه پهلو گرفته‌اند. ]]> فرهنگ و هنر Sun, 18 Jun 2017 02:04:12 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21672/وحشتناک-ترين-قبرستان-هاي-دنيا-تصاویر زیرا هیچکس بادکنک دیگری را نترکاند؟! http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21669/زیرا-هیچکس-بادکنک-دیگری-نترکاند گروه صفحات مجازی راهکارنیوز: یک روز استاد دانشگاه به هر کدام از دانشجویان کلاس یک بادکنک باد شده و یک سوزن داد و گفت یک دقیقه فرصت دارید بادکنکهای یکدیگر را بترکانید. هرکس بعد از یک دقیقه بادکنکش را سالم تحویل داد برنده است. مسابقه شروع و بعداز یک دقیقه من و چهار نفر دیگه با بادکنک سالم برنده شدیم. سپس استاد رو به دانشجویان کرد و گفت: من همین مسابقه را در کلاس دیگری برپا کردم و همه کلاس برنده شدند زیرا هیچکس بادکنک دیگری را نترکاند چرا که قرار بود بعد از یک دقیقه هرکس بادکنکش سالم ماند برنده باشد که اینچنین هم شد. ما انسانها دراین جامعه رقیب یکدیگر نیستیم و قرار نیست ما برنده باشیم و دیگران بازنده. قرار نیست خوشبختی خود را با تخریب دیگران تضمین کنیم. می توانیم باهم بخوریم. باهم رانندگی کنیم. باهم شاد باشیم... پس چرا بادکنک دیگری را بترکانیم؟ ]]> فرهنگ و هنر Fri, 16 Jun 2017 04:56:37 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21669/زیرا-هیچکس-بادکنک-دیگری-نترکاند صوت/ مداحی محمود کریمی به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین (علیه السلام) http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21668/صوت-مداحی-محمود-کریمی-مناسبت-ایام-شهادت-امیرالمومنین-علیه-السلام صوت ]]> فرهنگ و هنر Fri, 16 Jun 2017 03:21:57 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21668/صوت-مداحی-محمود-کریمی-مناسبت-ایام-شهادت-امیرالمومنین-علیه-السلام خدا وجود ندارد؛ اگر وجود داشت... http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21661/خدا-وجود-ندارد-اگر گروه صفحات مجازی راهکارنیوز:  مردی برای اصلاح سر و صورتش به آرایشگاه رفت. در حال کار گفتگوی جالبی بین آنها در گرفت. آنها درباره موضوعات و مطالب مختلف صحبت کردند. وقتی به موضوع « خدا » رسیدند؛ آرایشگر گفت: من باور نمی‌کنم خدایی وجود داشته باشد. مشتری پرسید: چرا باور نمی‌کنی؟ آرایشگر جواب داد: کافی است به خیابان بروی تا ببینی چرا خدا وجود ندارد. به من بگو، اگر خدا وجود داشت آیا این همه مریض می‌شدند؟ بچه‌های بی‌سرپرست پیدا می‌شد؟ اگر خدا وجود می‌داشت، نباید درد و رنجی وجود داشته باشد. نمی‌توانم خدای مهربانی را تصور کنم که اجازه می‌دهد این چیزها وجود داشته باشد. مشتری لحظه‌ای فکر کرد، اما جوابی نداد، چون نمی‌خواست جر و بحث کند. آرایشگر کارش را تمام کرد و مشتری از مغازه بیرون رفت. به محض این که مشتری از آرایشگاه بیرون آمد، در خیابان مردی دید با موهای بلند و کثیف و به هم تابیده و ریش اصلاح نکرده. ظاهرش کثیف و ژولیده بود. مشتری برگشت و دوباره وارد آرایشگاه شد و به آرایشگر گفت: می‌دانی چیست، به نظر من آرایشگرها هم وجود ندارند. آرایشگر با تعجب گفت: چرا چنین حرفی می‌زنی؟ من این جا هستم، من آرایشگرم. من همین الان موهای تو را کوتاه کردم!. مشتری با اعتراض گفت: نه! آرایشگرها وجود ندارند، چون اگر وجود داشتند، هیچ کس مثل مردی که آن بیرون است، با موهای بلند و کثیف و ریش اصلاح نکرده پیدا نمی‌شد. آرایشگر جواب داد: نه بابا، آرایشگرها وجود دارند! موضوع این است که مردم به ما مراجعه نمی‌کنند!. مشتری تائید کرد: دقیقاً ! نکته همین است. خدا هم وجود دارد! فقط مردم به او مراجعه نمی‌کنند و دنبالش نمی‌گردند. برای همین است که این همه درد و رنج در دنیا وجود دارد. ]]> فرهنگ و هنر Wed, 14 Jun 2017 20:40:15 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21661/خدا-وجود-ندارد-اگر اعمال شب قدر / شب‌های نوزدهم بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21656/اعمال-شب-قدر-شب-های-نوزدهم-بیست-یکم-سوم-ماه-رمضان شب نوزدهم: اولین شب از شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال رقم می‌خورد و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می‌شوند و به خدمت امام زمان علیه‌السلام مشرف می‌شوند و آنچه برای هر کس مقدر شده است بر امام علیه السلام عرض می‌کنند. اعمال شب قدر بر دو نوع است: یکی آن که در هر سه شب انجام می‌شود و دیگر آن که مخصوص هر شبی است. اعمالی که در هر سه شب مشترک است: 1- غسل. (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند.) 2- دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد. 3- قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماۆُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد. 4- مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید: اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ. ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِعلیٍّ ده مرتبه: بِفاطِمَةَ ده مرتبه: بِالحَسَنِ ده مرتبه: بِالحُسَین ِ ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِالحُجَّةِ. پس از این عمل هر حاجتی كه داری طلب کن. 5- زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است. 6- احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد. 7- صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند. 8- این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ... اعمال مخصوص هر شب قدر شب نوزدهم: 1- صد مرتبه "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه". 2- صد مرتبه " اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ". 3- دعای "یا ذَالَّذی کانَ..." خوانده شود . 4- دعای " اَللّهَمَّ اجعَل فیما تَقضی وَ..." خوانده شود. شب بیست و یکم: فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است، و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز، هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعای جوشن کبیر و غیره در این شب به عمل آورد، در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سوم. امام صادق علیه‏ السلام فرمود:« تقدیر امور و سرنوشت‌ها در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحكیم آن در شب بیست و یكم، و امضا ‏آن در شب بیست و سوم صورت می‏گیرد.» (وسائل الشیعه، حرّ عاملی، دار الاحیاء التراث، ج 7، ص259) شب بیست و سوم شب شریفی است ،طبق روایت امام صادق علیه السلام در این شب تقدیرات ما امضا می شود،پس بکوشیم با عبادت و خاکساری به درگاه خداوند متعال ،بهترین تقدیرات را از او خواسته و تمنّا کینم آنچه از خیر هست برای ما امضا شود و شرور با نگاه رحمت خداوند مهربان از زندگی ما دفع شوند.   دعاى شب بیست و سوّم یا رَبَّ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَجاعِلَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ وَرَبَّ اللَّیْلِ وَالنَّهارِ اى پروردگار شب قدر و قرار دهنده آن بهتر از هزار ماه و پروردگار شب و روز وَالْجِبالِ وَالْبِحارِ وَالظُّلَمِ والاْنْوارِ وَالاْرْضِ وَالسَّماَّءِ یا بارِئُ یا و كوهها و دریاها و تاریكى ها و روشنیها و زمین و آسمان اى پدیدآرنده اى مُصَوِّرُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا اَللّهُ یا قَیُّومُ یا اَللّهُ یا بَدیعُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا صورت بخش اى عطابخش اى نعمت ده اى خدا اى بخشاینده اى خدا اى پاینده اى خدا اى نوآفرین اى خدا اى خدا اَللّهُ لَكَ الاْسْماَّءُ الْحُسْنى وَالاْمْثالُ الْعُلْیا وَالْكِبْرِیاَّءُ وَالاْ لاَّءُ اَسْئَلُكَ اى خدا از آن توست نامهاى نیك و نمونه هاى والا و بزرگى و نعمتها از تو خواهم كه اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تَجْعَلَ اسْمى فى هذِهِ اللَّیْلَةِ درود فرستى بر محمد و آل محمد و قرار دهى نام مرا در این شب در زمره فِى السُّعَداَّءِ وَرُوحى مَعَ الشُّهَداَّءِ وَاِحْسانى فى عِلِّیّینَ وَاِسائَتى سعادتمندان و روحم را با شهیدان و احسان و نیكیم را در بلندترین درجات و گناهم را مَغْفُورَةً وَاَنْ تَهَبَ لى یَقیناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبى وَایماناً یُذهِبُ الشَّكَّ آمرزیده و یقینى به من ببخشى كه همیشه با دلم همراه باشد و ایمانى به من بدهى كه یكسره شك و تردید را عَنّى وَتُرْضِیَنى بِما قَسَمْتَ لى وَ اتِنا فِى الدُّنْیا حَسَنَةً وَفِى الاْخِرَةِ از من دور كنى و بدانچه نصیبم كرده اى خوشنودم سازى و بده به ما در دنیا نیكى و نعمت و در آخرت نیز حَسَنَةً وَقِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَارْزُقْنى فیها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ نیكى و نگاهمان دار از عذاب آتش سوزان و روزیم كن در این شب ذكر خود و سپاسگزاریت وَالرَّغْبَةَ اِلَیْكَ وَالاِْنابَةَ والتَّوبَةَ والتَّوْفیقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَ الَ و شوق و بازگشت و توبه بسوى خودت را و موفقم بدار بدانچه موفق داشتى بدان محمد و آل مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ محمد علیهم السلام و روایت كرده محمّد بن عیسى به سند خود از صالحین : كه فرمودند مكرّر مى كنى در شب بیست و سیّم از ماه رمضان این دعا را در حال سجود و قیام و قعود و بر هر حالى كه هستى در تمام ماه و هر چه ممكنت شود و هر زمانى كه حاضر شود تو را یعنى یادت آید این دعا در روزگار حیاتت مى گوئى بعد از ستایش كردن حقّ تعالى به بزرگوارى و فرستادن صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله :    اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى اباَّئِهِ فى خدایا باش براى ولى خود (فلان پسر فلان )حضرت حجت فرزند امام حسن عسكرى درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در هذِهِ السَّاعَةِ وَفى كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقاَّئِداً وَناصِراً وَدَلیلا این ساعت و در هر ساعت یار و مددكار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً        و مى خوانى نیز :و دیده بان تا او را از روى میل و رغبت مردم در روى زمین سكونت دهى و بهره مندش سازى زمانى دراز یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ یا باعِثَ مَنْ فِى الْقُبُورِ یا مُجْرِىَ الْبُحُورِ یا مُلَیِّنَ اى تدبیركننده كارها اى برانگیزنده هركه در گورها است اى روان كننده دریاها اى نرم كننده الْحَدیدِ لِداوُدَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمدٍ وَافْعَلْ بى كَذا وَكَذا آهن براى حضرت داود درود فرست بر محمد و آل محمد و بكن نسبت به من چنین و چنان و به جاى این كلمه حاجات خود را بخواهد اللَّیْلَةَ اللَّیْلَةَ  همین امشب همین امشب و بلند كن دستهاى خود را به سوى آسمان یعنى در وقت گفتن یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ تا آخر و بگو این دعا را در حال ركوع و سجود و ایستاده و نشسته و مكرّر كن آنرا و بگو آنرا نیز در شب آخر ماه رَمَضان . ]]> فرهنگ و هنر Tue, 13 Jun 2017 22:00:15 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21656/اعمال-شب-قدر-شب-های-نوزدهم-بیست-یکم-سوم-ماه-رمضان چرا علی(ع) فرمود: «فزت و رب الکعبه»؟ http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21655/چرا-علی-ع-فرمود-فزت-رب-الکعبه گروه فرهنگی راهکارنیوز: هنگامی که ضربت سهمگین ابن ملجم مرادی بر وفق مبارک امیرالمؤمنین(ع) فرود آمد، در این هنگام امام علی(ع) فرمود: «فزت و ربّ الکعبه»، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در یادداشتی به بازخوانی معنای این جمله پرداخته است که در ادامه می‌آید: کلمه «فوز» عبارت است از رسیدن به آرزو و خیر و خوبی و رهایی از شر پلیدی (الفوز: النجاه و الظفر بالامنیه و الخیر)[1] بعضی از لغت‌دانان عرب در مورد معنای آن گفته‌اند: «فوز» همان نجات یافتن و در سلامت قرار گرفتن است.[2] «فزتُ» فعل ماضی و متکلم وحده است «و ربّ» واو برای قسم است و از ادوات قسم در زبان عرب محسوب می‌شود، مانند قسمی که خداوند در آیه 65 سوره نساء خورده که «فلا و ربک لا یؤمنون حتی یحکموک...»، قسم به خدای تو که ایمان نیاورده به... . بنابراین معنای جمله «فزت و رب الکعبه» این است که به خدای کعبه نجات یافتم و به آرزوی خود و خیر و خوبی رسیدم. البته این امر سعادتمندی و رستگاری است، چرا که نهایت آرزوی آدمی بر آن است که خود را از درد و رنج‌های دنیا رهایی دهد و به خیر و خوبی دائمی برسد. از نظر انسان‌هایی مانند علی(ع) مرگ و شهادت از قفس و زندان این عالم رهایی یافتن و به نهایت آرزوی خود رسیدن است. خصوصاً وقتی که در عالی‌ترین مراتب انسانیت قرار دارند و به مراتب عالی لقاء و رؤیت پروردگار خود رسیده‌اند که حتی مرگ خود را شهادت و کشته شدن در راه امید و آرزوی خود قرار می‌دهند و بالاترین لقاء و رویت الهی برای آن‌ها حاصل می‌شود. استاد شهید مطهری در این رابطه می‌فرماید: این است که می‌بینیم، علی(ع) آن گاه که می‌بیند مرگش به صورت شهادت نصیبش شده از خوشحالی در پوست نمی‌گنجد، ‌لذا در لحظات آخرین حیاتش می‌فرماید: به خدا سوگند هیچ امر مکروه و خلاف انتظاری برای من رخ نداده است، همان رخ داد که می‌خواستم و به آرزوی خود که شهادت است رسیدم، مثل من مثل کسی است که شب تاریک در جستجوی آب در صحرایی می‌گردم، ناگاه چاه آبی یا سرچشمه‌ای پیدا می‌کند، مثل من مثل جوینده‌ای است که به مطلوب خود نائل گشته است.[3] این نکته را نیز اضافه می‌کنیم که سعادتمندی و رستگاری آن وقت برای امیرمؤمنان(ع) اهمیت دارد که تا پایان حیات پر برکت او ادامه داشته باشد. چنانچه در سخنرانی معروفی که پیامبر اسلام(ص) پیرامون اوصاف ماه مبارک رمضان در پایان آن خطبه و در ادامه پاسخ به سؤال امیرمؤمنان(ع) در مورد بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان شروع به گریستن کردن، در این هنگام علی(ع) علت گریه آن حضرت پرسیدند: حضرت پاسخ فرمود که علی جان در یکی از همین ماه‌های ماه مبارک رمضان به دست شقی‌ترین انسان‌ها به شهادت می‌رسی. در این هنگام آقا امیرمؤمنان(ع) بلافاصله می‌پرسند که آیا در این هنگام دینم در سلامت است؟ حضرت(ص) پاسخ فرمودند: بله! دینت در آن هنگام در سلامت است در این هنگام امیرمؤمنان فرمودند که: یا رسول الله! «لیس من مواطن الصبر و البلوی بل من مواطن الرضا و البشری»؛ ای رسول خدا! این لحظه از جایگاه صبر در بلا و مصیبت نیست، بلکه محل رضا و بشارت است.[4] لذا آن حضرت پس از ضربت سختی که بر فرق مبارکشان خورد، فرمودند: «فزت و ربّ الکعبه»، به خدای کعبه رستگار شدم. *پی‌نوشت‌ها: 1-ابن منظور، لسان العرب، ج 5، ص 393. طریحی ، فخرالدین بن محمد، مجمع البحرین، ج 4، ص 30. 2-مجمع البحرین، ج 4، ص 30. 3-مطهری، مرتضی، قیام انقلاب مهدی(عج) به ضمیمه شهید، ص 116 تا 118. 4-بحار الانوار، ج 93، ص 356، باب 46. ]]> فرهنگ و هنر Tue, 13 Jun 2017 18:11:49 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21655/چرا-علی-ع-فرمود-فزت-رب-الکعبه دقیقاً مثل شاه و غلام عاشق http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21647/دقیقا-مثل-شاه-غلام-عاشق گروه فرهنگی راهکارنیوز: آنان كه خداوند را در لباسِ اسماء و صفات مشاهده مى‌‏كنند، در حقيقت، ذات و هستى او نيست، تا با او سخنى داشته باشند و تكلّم نمايند و عرض حاجات بنمايند؛ و آنان كه در حال فناءِ از اسماء و صفاتند و مندكّ و فانى در ذات گشته‌اند، برايشان وجودى باقى نمانده است كه سائل و مسئول و سؤال مطرح شود.   فرمودند: «آرى، همين طور است. و ليكن مى‌‏گويند: پادشاهى بود؛ غلامى داشت كه عاشق گرديده بود. جلوات و شؤون و مقامات شاه او را مجذوب كرده بود. عشق او به حدّى رسيده بود كه به مجرّد آنكه چشمش به شاه مى‏‌افتاد، بى‏ هوش شده بر روى زمين مى‌‏افتاد.   شاه در اين حال مى‌‏آمد و پهلوى او مى‌‏نشست و استمالت مى‌‏نمود، ولى وى به هوش نمى‌‏آمد، تا هنگامى كه شاه منصرف گرديده از وى دور شود.   مردم هم چون قرب او را به سلطان دريافته بودند، هر يك حاجتى داشتند در عريضه‌اى مى‏‌نگاشتند و در داخل پاكتى مى‌‏نمودند تا وى به سلطان عرضه كند و حوائج مردم برآورده شود.   غلام هم نامه‌ها را از ارباب حوائج اخذ مى‌‏نمود و در جامه دانى قرار مى‌‏داد تا در موعد مقرّرى ملاقات خدمت سلطان تقديم دارد. نامه‌ها همين طور جمع مى‌‏شد تا در وقت معيّن كه غلام با جامه‌دان حضور شاه مى‌‏رفت، ناگهان چشمانش كه به شاه مى‌‏افتاد مدهوش مى‌‏گشت.   شاه نزد او مى‏‌ماند و بر بالين وى مى‌‏نشست، آنگاه دستور مى‌‏داد جامه دان را باز كنند و نامه‌ها را يك يك بخوانند و در ذيل نامه‌ها حوائج آنها را برآورده و به مهر و امضاى ديوان شاه برسانند، و سپس نامه‌ها را در پاكت‌ها نهاده و همه را در جامه‌دان قرار مى‌‏دادند و درِ جامه‌دان را مى‌‏بستند.   در اين حال شاه بر مى‌‏خاست و مى‏‌رفت. غلام سپس به هوش آمده بر مى‌‏خاست و بنظر خود جامه دانِ دست نخورده را بر مى‌‏داشت و مراجعت مى‏‌كرد و چنان مى‌‏پنداشت كه حوائج مكتوبه مردم همگى به حال خود باقى مانده است، و به مردم مى‌‏گفت: من از شما معذرت مى‌‏طلبم كه عرائضتان را به محضر او نتوانستم معروض دارم.   مردم كه مى‌‏رفتند سر جامه دان كه نامه‌هاى خود را مأيوسانه برگيرند، ناگهان همه شاداب و مسرور مى‌‏ديدند كه حوائج برآورده شده و به مهر سلطنتى ممهور گرديده است.   حضرت علّامه آیةالله حاج سید محمدحسین  حسینی طهرانی قدّس الله نفسه الزکیة / «الله شناسی» ج 1 ص 233 ]]> فرهنگ و هنر Mon, 12 Jun 2017 15:13:18 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21647/دقیقا-مثل-شاه-غلام-عاشق یک شب نتوانستی تحمل کنی! http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21646/یک-شب-نتوانستی-تحمل-کنی گروه صفحات مجازی راهکارنیوز، شخصي آمد نزد ابوسعيد ابوالخير و از او درخواست كرد كه اسراري را برايش بازگو نمايد. ابوسعيد بسته اي به او داد و گفت: "درونش سرّ قرار دارد با خود ببر و امشب اين بسته را باز نكن و فردا برگردان". بسته را با خود با خانه برد و ديد كه از درون بسته صدا مي آيد و تكان مي خورد! نتوانست تحمل كند، باز كرد و ديد كه درونش موش قرار دارد. ناراحت شد، فردا به خدمت ابوسعيد رسيد و گفت: "شما كه نمي خواهي به من سرّ ياد بدهي پس چرا درون بسته موش قرار مي دهي؟!" ابوسعيد ابوالخير گفت: "تو نتوانستي يك شب تحمل كني و بسته را باز كردي، نتوانستي موش را حفظ كني، چگونه مي تواني اسرار الهي را حفظ نمايي؟!" ]]> فرهنگ و هنر Mon, 12 Jun 2017 00:42:11 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/news/21646/یک-شب-نتوانستی-تحمل-کنی مسلمان باشیم! http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/article/21626/مسلمان-باشیم راهکارنیوز/هادی مسعودی: "دعا" در ادبیات دینی ما زمانی به استجابت نزدیک میشود که از سر درد و دغدغه باشد؛ به عبارت دیگر، دعا باید از درون، از منتهای دل بجوشد و فوران کند، دعای زورکی نداریم، دعا در نتیجه طی شدن یک فرآیند درونی شکل میگیرد و "دعا" میشود؛ برای همین است که میگویند اضطرار عامل اجابت دعاست، اضطرار هم بیرونی و تحمیلی و زورکی به وجود نمی آید... این مقدمه ها را گفتم تا اشاره ای کنم به یکی از دعاهای ماه مبارک رمضان... اللهم اشف کل مریض...اللهم اغن کل فقیر...اللهم فک کل اسیر...اللهم رد کل غریب... با توجه به مقدمه، میتوانیم درباره این دعا بگوییم که این آرزوهای مهم و بزرگ، صرفا ارزوهایی خیالی و اتوپیایی نیستند؛ این ها مسائل واقعی ائمه بوده اند... ما حتما نمیتوانیم برای همه فقرای جهان کاری کنیم، اما این دعا به ما یاد میدهد که ارتفاع دغدغه هایمان را به اندازه نهایت کار بالا ببریم... کل مکروب...کل اسیر....کل فقیر... یعنی لزوما دغدغه های آدم ها نباید به اندازه میزان توانستنشان باشد... ما وسعمان محدود است اما فکر میکنم این دعا به ما یاد میدهد که دغدغه داشتن و به فکر بودن و دعا کردن هم جزئی از عمل حساب میشود... به همین دلیل هم هست که پیامبر(ص) میفرماید اگر کسی شب بخوابد و در فکر "اهتمام" به امور مسلمین نباشد، مسلمان نیست... یعنی پیامبر شرط مسلمانی را اهتمام و توجه به امور مسلمین میدانند....یعنی باید نهایی و آرمانی و غایی و حداکثری فکر کنیم، و بعد زمینی و واقعی در حد وسعمان عمل نمائیم... اما در همین عمل کردنمان هم باید نگاه نامحدود داشته باشیم... احتمالا به همین دلیل است که در روایت داریم:  ان الاعمال بالنیات... یا در جایی دیگر داریم: النیه افضل من العمل... یعنی اصل به نیت است و نه عملِ صرف... نیت است که عمل را نامحدود کرده و جهت دهی میکند... با این اوصاف باید جهانی فکر کنیم... باید در صدد ریشه کن کردن همه مفسدین عالم باشیم... باید در اندیشه نابودی مطلق فقر باشیم... باید برای تمام‌  مظلومین و مستضعفین عالم، غصه بخوریم و اشک بریزیم... باید درونمان مالامال از بغض و نفرت ظالمین باشد؛ چه داخلی آن چه خارجی اش... باید تمرین کنیم به همه انسان ها  عشق بورزیم... ]]> فرهنگ و هنر Fri, 09 Jun 2017 01:39:14 GMT http://www.rahkarnews.ir/fa/doc/article/21626/مسلمان-باشیم